کد مطلب:33032
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:19
آيا ايمان به خدا فطري است يا معلول عوامل ديگر؟
شناخت خدا و ايمان به او در هر انساني ريشه فطري دارد و از اوّل خلقت در وجود او نهفته شده است و اين نظير ساير تمايلات عالي در نهاد هر انساني خواهي نخواهي ايجاد شده است . ايمان و عقيده به خدا چيزي نيست كه به كلّي از انسان جدا باشد ، آنگاه بعضي آنرا نپذيرند و بعض ديگر بپذيرند .
به عبارت ديگر شناخت خالق و حسّ خداخواهي كسبي نيست تا قاعده اي آنرا كسب كنند و به دست آورند و عده اي ديگر اهمال كرده و به طور كلّي اين حس را فاقد باشند . با مختصر مطالعه اي در كتابهاي جامعه شناسي اين مطلب خوب روشن مي شود كه تمام قبايل و جمعيت هايي كه در سراسر جهان زندگي مي كنند ، حتّي همان مردم دور افتاده مربّي نديده و تبليغ نشده يك حسّ خداشناسي در خود مي يابند و اين را درك مي كنند كه هيچ يك از اجزاء عالم طبيعت منجمله انسان به خودي خود پديد نيامده است و بايد در برابر كسي كه آنها را آفريده و اين همه نعمت در اختيارشان قرار داده كرنش كرد و اظهار خصضوع نمود .
اين حس همان فطرت اوّليه اي است كه در نهاد آنها قرار داده شده و اين مطلب خيلي احتياج به دليل و برهان هم ندارد چون مطلبي است كه هر كسي اگر در مقام انكار نباشد ، آنرا درك مي كند . البته عوامل ديگر ، مثل انديشه و تعقل كه در قرآن توصيه شده به تقويّت و شفافيّت اين ايمان فطري مي پردازد .
اينجا يك سؤال پيش مي آيد و آن اينكه وقتي شناسايي خدا فطري است پس اين همه معبودها و خداها و بت پرستي ها در بين اجتماعات بشري چه معني دارد؟
جواب اين است كه بشر در باطن خود عشق به معبودي را حس مي كند و مي خواهد در برابر او اظهار بندگي كمد . آنگه در خارج ذهنش به دنبال آن خدا مي گردد و هر چيزي كه در نظرش مقدّس آمد همان را به عنوان خدا برمي گزيند و يا به عنوان اينكه او را به خدا نزديك كند در برابرش اظهار تذلل مي كند و براي همين كه بشر اشتباه در مصداق نكند و غير خدا را به جاي خدا نگيرد انبياء آمدند تا بشر رابه سوي خداي يگانه دعوت كنند و او را از گمراهي و انحرافات نجات بخشند .
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.